Temaer for master- og bacheloroppgaver


  1. Hvordan få til økt aktiv mobilitet? 
  2. Hvordan motivere folk til å bruke bildeling/samkjøring – hvilken effekter vil dette kunne gi for byen?
  3. Noen måter å løse parkeringsproblemer i byer ved å bruke teknologi. 
  4. Hvordan øke andelen miljøvennlig reiser og hvilke grep må vi ta når byen eller områdene rundt vokser? 
  5. Hvilke teknologiløsning kan bidra til bedre transport og mobilitet i byene? 
  6. Hvordan gjøre kollektivtransporten mer tilgjengelig for funksjonshemmede? 
  7. «Sykkelvaskemaskin» som presist vasker sykkelen, og oljer det som trenger det. Inkludert løsning for håndtering av vannet (som inneholder olje, salt og smuss).​ 
  8. «VR-container» for sykkel. Slik som Way trafikkskole har for bil, men for sykkel. Denne kan sendes rundt til f.eks. ungdomsskoler og barneskoler for sykkelopplæring. Det blir en digital versjon av sykkelgården vi har på Berg, samt bysentra. 
  9. Hvordan kan en elektrisk båt erstatte ei bru i en by. Enkel og rask transport over ei elv hvor man ikke ønsker flere bruer, eller over kanalen (der hvor det er ei testferge allerede). Hvordan bør slike farkoster se ut, tilpasning slik at det er lett å ta med sykkel, barnevogn og rullestol – selv om tidevann gjør at det er ulike høyder mellom kai og båt. Eksempelvis har de lenge hatt «byferger» i Fredrikstad.
  10. Hvilke strekninger i midtbyen bør den autonome båten gå, hvor skal anløpene være? 
  11. Hva som er den mest optimale omfordelingen (logistikk) av bysykler for å sikre sykler der folk drar fra og ledige plasser der folk drar til? Typ lage en algoritme for logistikken.
  12. Identifisere/optimalisere parkeringsplasser for el-sparkesykler i Stjørdal.
  13. Hvordan nyttiggjøre data fra ducky/telia i arbeidet med mobilitetsplanlegginga i Stjørdal kommune.


Temaer for master- og bachelor oppgaver

(Skaun kommune)

Temaer for master- og bacheloroppgaver


  1. Attraktiv mobilitet på Nyhavna: Det planlegges med et mobilitetshus på Transittkaia. Videre planlegges det med svært lav parkeringsdekning sammenlignet med tradisjonell boligutvikling. Sykkelparkering planlegges løst per boligfelt. Gitt disse premisser: hvordan skaper man et attraktivt tilbud for fremtidige beboere, slik at de har lyst å kjøpe seg bolig på Nyhavna selv om det er en avstand til bilparkering og lav parkeringsdekning sammenlignet med en tradisjonell parkerings kjeller under en boligblokk som utvikles andre steder. Hva driver boligkjøpere, og hvilke mobilitets tiltak bør vi tenke på for å vinne boligkjøperes hjerte?
  2. Midlertidighet på Nyhavna: Bystruktur på Nyhavna skal tilrettelegge for en bilfri bydel og veinettet skal sikre et opplevelsesrikt bymiljø slik at det er attraktivt å gå og sykle. Det finnes mange virksomheter og gjøremål allerede i dag på Nyhavna, slik som BrukOm, Åpen barnehage, Industribedrifter og rene kontorvirksomhet. Hvordan kan midlertidige løsninger endre vaner til dagens brukere av Nyhavna, samtidig som vi utvikler Nyhavna til et attraktivt bo- og arbeidssted i fremtiden for enda flere beboere, ansatte og firma. Utredning kan gjøres for Nyhavna i sin helhet, eller med utgangspunkt i et spesifikk bruksområde (eks. kontor, BrukOm eller åpen barnehage)
  3. Mobilitet og ordbruk: Hvordan snakker vi i Trondheim og Nyhavna om mobilitet, bilbruk, sykling, gåing og varelevering? Hvordan påvirker offentlig debatt om mobilitet og teknisk fagspråk planlagte løsninger og omvendt?

  4. Kollektiv akse: hvordan sikre et opplevelsesrikt bymiljø som er attraktivt å gå i og sykle, samtidig som kollektivtransport skal oppfylle sin funksjon til å transportere folk til, fra og forbi Nyhavna gjennom planlagt metrobusstrase

  5. Vinterdrift av mobilitetsløsninger: hvordan sikre plass for snø, trygge gang- og sykkelveier, samtidig som man skal tilrettelegge for fremgang for varelevering, avfallshåndtering, brann- og ambulansetjenester? Hvordan kan veiutforming og plassdeling bidra til trygge og attraktive løsninger for alle aktører, samtidig som vedlikeholdskostnader holdes på et minimum


Databeskyttelsesansvarlig for forskning (NSD)

Studentene anbefales å se på ovennevnte problemstilling før de starter sine prosjekter/forskningsarbeid.

Foreløpig prosjektrapport

Her er en struktur for foreløpig prosjektrapport / forstudierapporten :


(1) Bakgrunn for emnet (1/2 til 1 side)
(2) Problemstilling og begrensninger for studien (1/2 til 1 side)
(3) Relevant litteratur (1/2 til 1 side)
(4) Tiltenkt metodikk (1/2 til 1 side)
(5) Foreløpig innholdsfortegnelse for rapporten (1 side)
(6) WBS (1 side)
(7) Plan (1 side)


MASTER/BACHELOR

studenter

Spørsmål angående phd-prosjekter

jardar.lohne@ntnu.no


PHD

kandidater

Spørsmål angående master- og bacheloroppgaver

terje.k.fossheim@ntnu.no